التخطي إلى المحتوى
طريقة عمل صينية البطاطس بدبابيس الفراخ  

تعد صينية البطاطس بالفراخ  واحدة من أكثر الأكلات  أهمية داخل المطبخ المصرى بالنسبة  للجميع سواء كبار أو حتى الأطفال كما يتم عملها ايضا من خلال السجق البلدى ايضا والمكونات بسيطة وسهلة وستو هتعرضهالكم ستو من خلال وصفات ستو .

مكونات صينية البطاطس بطريقة بسيطة 

والمكونات بسيطة وهى كيلو دبابيس فراخ أو نصف كيلو سجق بلدى وبصلة كبيرة و3 بطاطسات كبيرة مقطعة حلقات سميكة إلى جانب 5 فصوص ثوم مقطعة شرائح و2 فلفل رومى و2 حبيات طماطم وملح وفلفل ومكعب مرقة دجاج و خل وزيت وليمون وزعتر وبابريكا .

وقبل تحضير  هذة الاكلة نقوم بالليل قبل تحضيرها بنقع الدبابيس فى ماء به سكر وملح كما نقوم بتحضير التتبيلة فى إناء نقوم بخلط الفلفل والملح والزعتروالزيت والبابريكا والخلوالليمون ونقوم بعدها بنقع الدبابيس فى التتبيلة على الاقل ساعتين .

وعند تحضير صينية البطاطس نقوم بوضع البصل مع ملح وفلفل ومرقة دجاج ونقوم بفركها جيدا ثمنضيف البطاطس إلى البصلونخلطها جيدا ثم نضيف شرائح الفلفل والثوم ونقوم بتقليبها وبعد ذلك نضيف الطماطم وبعد ذلك نخرج الدبابيس منالتتبيلة ونضيفها على البطاطس ونقلب جيدا ثم نقوم برص الصينية  برص الدبابيس فوق البطاطس أو وضع السجق البلدى فى حالة أستخدامة ثم نقوم بأدخالها إلى الفرن لمدة ساعة .

التعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *