التخطي إلى المحتوى
تحب تقول أية لشهر يوليو

شهر يوليو من الشهور التى ترتبط مع المصريين بطولها فهو يشعرك من كثرة أحداثة وثقلها فى بعض الاحيان والأحداث عديدة ومتنوعة ما بين أرتفاع أسعار الغاز الطبيعى وظهور نتيجة الثانوية العامة ورقصة تحدى كيكى وغيرها من الاحداث .
البداية مع ارتفاع اسعار الغاز الطبيعى حيث ارتفعت بنسبة تقارب مابين 25%حتى 75% وبالطبع ذلك يؤثر على ميزانية البيوت المصرية بالاضافى الى ارتفاع اسعار بعض المنتجات التى تعتمد على استخدام الغاز بصفة كاملة مثل مصانع الطوب والمطاعم وغيرها بما يتربط بأستخدامه .
أحداث غريبة فى شهر يوليو
اما ثانى الاحداث فهو ظهور نتيجة الثانوية العامة التى مازالت تمثل رعبا للبيوت المصرية ومع ارتفاع المجاميع الا ان التنسيق ارتفع هذا العام كما كانت هذة النتيجة على موعد مع نسبة النجاح التى لم تتخطى حاجز 75 % يعنى النتيجة ظهرت والتنسيق حصل ولسة الشهر مخلصش .
وكمان حريق الموسكى اللى عمل اضرار شديدة فى منطقة الموسكى ومعروف انها منطقة تجارية مما ادى إلى خسائر بملايين الجنيهات وهذا ليس الحريق الاول فى تلك المنطقة .
وكمان كان شهر يوليو كان على موعد مع أبشع قضية والتى شغلت الراى العام وهى قضية أطفال المريوطية يعنى القضية جت واتحلت وظبطوا اللى كان السبب ووضح ان القصة كلها ان الاطفال اتخنقوا من الدخان لان امهم سابتهم فى الشقة وقافلة عليهم الاوضة وكل ده وشهر يوليو مخلصش لسة .
شهر يوليو ودورة الشائعات
وكمان كان شهر الشائعات يعنى طلعت اشاعة وجود السمك الصينى البلاستيك واللى طلعت غير صحيحة فى النهاية وكمان موضوع البيض الصينى ومش بس كدا دا كمان كانت اشاعة ان دخول الطلاب المدارس هيبقى كل يوم بدفع جنية اثناء الدخول وكل دا طلع اشاعات سخيفة ورغم كدا وكل الاحداث دى شهر يوليو لسة مخلصش .
ومش بس كدا كمان خرجنا من كأس العالم وخلص وفرنسا خدت كأس العالم والشهر لسة مخلصش ،وكان اخر حاجة ظهور تحدى رقصة كيكى اللى كل مصر عملته بفنانين ورياضيين وغيره .
طبعا رغم كثة الاحداث واللى حصل فى شهر يوليو الا انه لسة مخلصش عشان كدا ستو قامت بتحليل الشهر دا طويل كدا لية تعالوا نشوف السر مع ستو من خلال اسمع كلام ستك .

التعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *