التخطي إلى المحتوى
فنانة شهيرة ترتدى فستان من أكياس البلاستيك فى مهرجان الجونة

في الوقت الذي تتجه فيه غالبية الفنانات للبحث عن اخر صيحات الموضة فى ارتداء فساتينهم او تصميمه من خلال اشهر مصممى الازياء خرجت سارة عبد الرحمن نجمة مسلسل سابع جار حيث قامت بارتداء فستان مكون من أكياس البلاستيك المعاد تدويرها وهو ما لفت الانظار فى حفل ختام مهرجان الجونة فى دورتة الثانية.

نجمة سابع جار تدعو لارتداء الملابس من الأكياس البلاستيكية

 

وقد ظهرت سارة   على السجادة الحمراء بثوب أبيض ممزوج بعدة ألوان بالإضافة إلى بنطلون زيتي

ونشرت سارة على صفحتها الشخصية على موقع فيس بوك صور لها، وعرضت من خلاله تجربتها عن ارتداء هذا الفستان، لتنشر الفكرة بين الناس حيث قالت مصر بتنتج ١٢ مليار كيس بلاستيك في السنة.

و ١-٥ ٪‏ من العدد دة بس بيعاد تدويره.. الباقي بيفضل مدة طويلة في قوالب القمامة و مع الشمس بيطلع مادة سامة اسمها الميثان اللي بيضر الانسان و بيجبله امراض منها السرطان.

مصر تنتج ١٢مليار كيس بلاستيك فى السنة

 

أو بيستقر في البحر او الصحراء عشان يهدد الثروة الحيوانية، في الغردقة مثلا شعب مرجانية بتموت و تتدمر بسبب الأكياس البلاستيك. القمامة كارثة محتاجين نعرف عنها أكتر عشان نبتدي نعمل أي حاجة تنقذ الموقف زي مثلا إعادة التدوير وحاجة زي كدة اكيد مش هاتتحل بين يوم و ليلة و اكيد برضه مانعرفش نمشي بالشكل الperfect عشان نصلحه بس اهو بنحاول ناخد خطوات صغيرة.

فمبسوطة اقول ان اللي انا لابساه دة معمول من ٣٠ كيس بلاستيك مُعاد تدويرهمpfuse uبراند مصري بيصنع شنط من أكياس البلاستيك كمشروع ينشر الوعي للحفاظ على البيئة.

هما عادة بيصنعوا شنط لكن رحبوا بفكرة تنفيذ التوب دة مخصوص، اللي صممته الموهوبة جدا إزميرالدا رضوان  و اللي صنعوا الخامة نفسها هما سيدات منشية ناصر اللي من خلال upfuse بيكون عندهم دخل ثابت يحميهم من شغلانة فصل القمامة المسببة لأمراض كتير زي التيتانوس.

و وكالة الستايلينج اللي ساعدتني في تصميم اللوك هي new blood. ووضعت اللينكات لكل حاجة في أول كومنت على البوست وكمان وجهت  الشكر لدنيا صدقي على المكياچ وأحمد أشكر و محمد حامد للصور.

التعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *