التخطي إلى المحتوى
أزاى تخلى جوزك يطلعك المصيف

مع ارتفاع درجة الحرارة واجازة المدارس تظهر المطالب فى مختلف البيوت المصرية يالذهاب إلى المصيف ويخرج الرجال بالعديد من الحج من عدم وجود اجازة او عدم وجود فلوس والعديد من الاسباب.

طرق المصريين لتدبير فلوس  المصيف

وطبعا محدش يقدر ينكر أن اسعار المصايف نار وكل سنة فى ارتفاع ولكن بالتأكيد الاسرة المصرية أستاذة فى الحلول فالبعض يلجأ إلى حل الجمعيات حتى يكون ميعاد الحصول عليها قبل المصيف مباشرة وهناك من يقتطع جزء شهرى من المرتب لكى يجمع فلوس المصيف .

وتختلف انواع المصايف بين المتوسطة التكلفة والمرتفعة التكلفة وهناك أسر تذهب مجمعة مع بعضها عائلات وهناك من يحب النظام الاسرى الفردى بزوجتة وأولاده رغبة فى البعض عن الضوضاء .

وتختلف المصايف على البحر الابيض المتوسط ما بين جمصة الشعبية والاسكندرية متوسطة التكلفة وصولا إلى الساحل الشمالى والقرى السياحية الموجودة به.

حيل الزوجات للذهاب إلى المصيف

ولكن هناك حيل لابد ان تعملها الزوجة لكى يأخذ القرار بالذهاب إلى المصيف وطبعا ستو هتدى نصايح للستات ازاى يخلو ازواجهم يطلعوهم المصيف .

البداية من خلال عمل حساب على فيس باسم واحدة وتحطى صورة حلوة على انك اجنبية وبتتكلمى عربى وتبعتيلة طلب صداقة وطبعا زى معظم الرجالة هيقبله وتبتدى تكلمية وتقوليلة انك جاية مصر كمان اسبوع ونازلة فى فندق كذا فى شرم الشيخ او على حسب انتى عايزة تروحى فين وتقوليلة انك هتقعدى فى مصر اسبوعين وتحددى الميعاد فطبعا هيجرى جرى يقولكم هنروح المصيف يوم كذا وبعد ما توصلوا المصيف تكلمية وتقوليلة انك هتتأخرى كام يوم وكل ده طبعا وانتى مبرطعة فى المصيف على قفا الزبونة وقبل نهاية مصيفك بيوم تكلميه من الحساب الفيك وتقوليلة ان حصل ظروف طارئة وهتطلعى على الغردقة ٤ايام ..وطبعا هو هيقوم قايلكم أية رايكم نطلع على الغردقة نقضى كام يوم وتطلعى تصيفى تانى .

مشهد النهاية فى التمثيلية

وطبعا فى اخر يوم تكلمية وتقوليلة أنك مش هتقدرى تيجى ونتقابل بعد المصيف لانك فى القاهرة وطبعا بعد ما انتى تكون حيلتك نفعت وقضيتى المصيف ترجعى لبيتك معززة ومكرمة وبعد كدا ستو هتقولك تعملى اية وتعالوا نشوف اية اللى هيحصل بالتفصيل فى الفيديو مع ستو .

التعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *